Overskrift 1

Fotlidelser

Rygg

Diabetes

Se ned på føttene dine. Hvordan står det til med dem? Når tok du vare på dem sist? Spør ortopedtekniker Peter Hedström.

Gode sko er viktigere enn du tror... av Såleklinikken i "lev med diabetes"

Dårlige sko gir mange plageg - Såleklinikken i bladet "Diabetes"

5 myter om innleggsåler fra et ortopedisk perspektiv

 

  1. Myte: Når det kommer til innleggsåler, jo mykere jo bedre.

Svar: Helt myke innleggssåler er ikke bare ineffektive, men de faktisk "skjemme bort problemet". Du kan oppleve at du i utgangspunktet elsker følelsen av å sette foten i en sko med en myk, støtdempet innersåle, men i virkeligheten gjør disse typer innleggssåler ingenting for å fikse roten problemet: Feilstilling av føttene.
En god innleggsål bør gi en blanding av støttende, harde strukturer og mykere strukturer som jobber sammen for å gjenopprette posisjonen til føttene.

 

 2. Myte: Innleggsåler bør være komfortable umiddelbart når man bruker de.

Svar: I likhet med teorien om at «mykere = bedre», tror de fleste at innleggsålene skal være komfortable første gang de legger dem i skoene sine. Når du lærer formålet med innleggssåler - å omforme og tilpasse føttene til deres anatomiske perfeksjon, bør det være lett å forstå hvorfor innleggssåler har en innkjøringsperiode.

Innleggssåler for føttene fungerer som regulering for tennene dine, og bruker trykk på bestemte områder for å flytte dem til riktig posisjon. Det trykket kan føles ubehagelig mens musklene, senene og bein lærer seg å jobbe sammen for å danne en skikkelig form.

 

 3. Myte: Innleggsåler er for mennesker med fotproblem

Svar: Mens innleggsåler hjelper mange mennesker overvinne fotsmerte, er det ikke den eneste grunnen til å bruke dem.
Slik som barnas sang går; "Fotbenet er koblet til beinbenet, benbenet er forbundet med knelettet ..." Naturen ga kroppen vår det perfekte designet for å håndtere bevegelse, spesielt smidighet bevegelser som å løpe og hoppe. Fordi kroppen fungerer sammen som en kjede av muskler, leddbånd og ben; når en del er feiljustert, påvirker dette helse systemet.
Gjennom å omarbeide plasseringen av føttene, har innleggsålene vist seg å hjelpe til med smerte og betennelse i knær, hofter og nedre rygg. Så neste gang du opplever problemer med en av de leddene, sørg for at føttene dine ikke er synderne!

 4. Myte: Innleggsålene avstiver føttene.

Svar: Akkurat som dine innleggssåler ikke kan fungere hvis de er for myke, virker de heller ikke med å avstive. Mange innleggssåler gir støtte og stabilitet til buen mens du helt isolerer fronten og baksiden av foten. En effektiv innersåle har soner av støtte og demping som er utformet for å omskolere musklene og senene til å bevege seg på en mer naturlig måte.

Det er et anatomisk ideelt mønster for fotbevegelse mens du går / løper: Bevege seg fra den bakre laterale (utsiden) av din hel i en vinkel gjennom buenes midtpunkt og til slutt skyver du fra på innsiden av storetåen . Denne bevegelsen kan ikke støttes med å avstive buen. innersålene dine bør oppmuntre buen med den rette typen fleksibilitet.

 5. Myte: Du trenger bare et par innleggsåler som du kan bytte fra sko til sko

Svar: Det er sant at du teoretisk kan flytte innleggsålene fra ett par sko til et annet par. Hvis du vil se de virkelige effektene av omstrukturering av føttene og fotstillingen, er det best å sørge for at skoene du går mest i, har sine egne, dedikerte par innleggssåler. Dette kan bety å investere i 2 eller 3 par innleggssåler.

Håvard Høydahl (C)