Fotlidelser og deformiteter

Plantarfasciitt/plantarfasciosis

M. Gastrocnemius består av to muskelhoder som samles til et kraftig sene, achillessenen. Denne senen går ned bak på leggen og fortsetter under calcaneus med festepunkt på tuber calcanei. Videre går senen fram distalt og fester seg på 1. til 5. phallang. Denne senen kalles plantafacien. Plantsafascien har er viktig oppgave i å holde foten "samlet" under bevegelse og fordele trykk under gange.

SYMPTOMER

Symptomene kommer ofte som smerte ved løping med lite eller ingen støtdemping. Om morgenen må man "gå foten til" før smerten kan avta litt. Smerten er lokalisert til hælregionen, i forkant av hælen og medialt på innsiden av hælen. Smerten kan merkes både ved hælnedslag, og i sluttfasen av steget. I tillegg kan man kjenne smerte ved trykk på senefestet under calcaneus (hælbeinet). En MR-undersøkelse kan fremvise brist i plantafacien eller knokkelbrudd i enkelte tilfeller. Tilstanden føles som meget smertefull og til dels invalidiserende.

ÅRSAK

Årsakene til plantare fot og helsmerter kan være mange da sammensatte. For det første har senere forskning tendert til at hælsmerten i stor grad er en fasiosis, og ikke fasciitt. Det er altså sjelden betennelse når hælsmerte oppstår.

Gjentatte ganger med overbelastninger/feilbelastninger på utspringet til plantafacien er en velkjent teori på hvorfor plantarfacitt oppstår. Plutselige store belastninger kan være en annen årsak der pasienten har vært innaktiv i lengre tid. Videre er overvekt som fører til et misforhold mellom kraft og motkraft er sannsynlig en årsak. Dårlig uttøyning av gastrocnemius(leggmuskelene bak) kan føre til at achillessenen kontraherer noe, og da den går med fibrer og fester seg på tuber calcanei, så kan dette være en årsak til smerten. Sykdommer kan også føre til kontraksjon av achillessenen, og dermed økt trykk på plantafacien. Steglengden og bevegelsene i bekken/nedre del av rygg har vist seg å være linket til denne smerten.

Skoens utforming er en fellesnevner i årsaken til hælsmerten. Ved feil utforming av innersålen, samles tyngdetrykket seg på et mindre område enn hvis sålen hadde vært plan. Da vil det kunne oppstå det motsatte av avlastningsprinsippet. Plusshæl i yttersålen, vil samle trykket lengre distalt til sammenligning med en sko som har en minushæl. Dette vil være den riktige formen på yttersålen fordi den da står i samsvar med calcaneus sin fasong. Områder uten utspring og feste ligger ca. 20-30° bak på hælen i forhold til underlaget og her skal hælkontakten oppstå. Dette skjer ikke med en plusshæl. T

Plantare smerter kan også være følgetilstander av feks isjias, nevrologiske tilstander, piriformis syndrom, Reiters syndrom, rhaumatoid arthritt, tarsal tunnel syndrom

BEHANDLING

For Såleklinikken er det grunnleggende viktig å behandle årsaken til smerten eller feilstillingen, og ikke bare symptomene. Dette er avgjørende for at behanlingseffekten skal kunne vedvare over tid. Etter 20 år med bahandling ser vi at bevegelseslære, sko og innleggsåle sammen gir den beste effekten på behandlingene.

Bevegelseslære/rådgivning

Ved å få opp fleksibiliteten i gastrocnemius vil du senke intensiteten på plantafacien. Dette gjøres med gangtrening og massasje/nedising av muskelen. En av de kanskje aller viktigste endringene som gjøres er gangmønsteret til pasienten. Flytte trykk, endre steglengde og reetablere bevegelser i hele kroppen er noen av tiltakene som fokuseres på.

SåleKlinikken har nærmere 20000 behandlinger der endring av gangmønsteret har vært en viktig del av behandlingen.

Sko

Behandlingen av hælsmerter gå vanligvis greit hvis pasienten nettopp har fått smerten og riktig behandling gjøres. Riktig skotøy er veldig viktig for at behandlingen skal ha effekt over tid. Erfaringer viser at hvis man ikke tar hensyn til sko i behandlingen, vil smerten kunne komme tilbake i mange tilfeller. Det man må tenke på er å få flyttet trykket i hælnedslaget bort fra det smertefulle området. Da er det flere hensyn i skoen som må tas. Fleksjonsaksen, plusshæl, konkavitet, hælkappens utformin og hardhet er noen av de skorelaterte vurderingene som må vurderes til denne smerten.

Individuell innleggsåle

Erfaringer viser at såler med støtabsorberende egenskaper har en god effekt på det akutte smertebildet, men for myk innersåle vil kunne skape andre problemer over tid. Det er viktig å tilvirke en behandlingssåle som ikke skal brukes utover behandlingsperioden. Innleggsålen skal ha til hensikt å avlaste, korrigere og støtdempe det utsatte området og må tilpasses nøye til skoene. Målet videre er å aktivisere foten slik at ikke smerten tilbakevender.

Følgesmerter

I forbindelse med plantarfacitt kan det av og til oppstå en knokkeldannelse ved utspringet til plantafacien. Dette kalles en hælspore og kan komme ved langvarig overbelastning eller betennelse av utspringet til plantafacien. Det er viktig og tenke på at sporen kommer som følge av gjentatte feilbelastninger og er ikke årsaken til smerten. Hælsporen har ingen praktisk betydning og krever ikke behandling utover vanlig behandling av hælsmerten. Hvis du først har fått sporen går den ikke bort av seg selv. Tidligere gikk man inn operativt og fjernet hælsporen, men det gjøres i mindre grad i dag.